*Konečne. Richard bol nesmierne rád že sa začal školský rok a pomaličky vychádzal po schodoch s ťažkými knihami ku učebni astronómie. Keď zabočil doľava, do priestrannej chodby na onom poschodí, pred triedou uvidel čakať menší hlúčik prvákov. Podišiel k nim.*
Dobrý deň, tak poďte dnu. *Otvoril dvere do menšej učebne, ktorej steny boli oblepené rôznymi plagátmi a fotografiami telies z vesmíru.* Sadni si. Viem, že to nie je nijaký luxus, no musíme to vydržať. Ak by sa dalo, po dvoch, prosím. *Položil si svoje zväzky kníh na katedru a ostal stáť.*
Moje meno je Richard Jean Delmarth. Oslovovať ma môžete pán profesor. *Usmial sa.* Na našich budúcich hodinách astronómie sa budeme hlavne tento rok venovať oblastiam veľmi blízkym nášmu svetu, ktoré sú zároveň vzdialené niekoľko miliónov kilometrov. *Z vrecka habitu si vytiahol svoj prútik a mávol ním na tabuľu. Zjavili sa na nej dve slová.*
Astronómia a Astrológia
Vedel by mi niekto z vás vysvetliť, čo tieto dva pojmy znamenajú? *Pozrel na pár študentov a začal im vysvetľovať...*
Tieto dva termíny majú k sebe veľmi blízko. Ľudia si ich často mýlia, avšak majú pár rozdielov, ktoré sú podstatné. Oba majú spoločné to, že dôkazy pokladajú na základe hviezd. Astronómia sa zaoberá skúmaním hviezd, planét a ich postavením. Ak by neexistovala, nikto z nás, ani dnes vyškolený vedci, ktorý sa ňou zaoberajú by nevedeli presne určiť, napríklad koľko dní má približne jeden mesiac.
Astrológia je termín zložitejší. Z hviezd alebo z postavenia planét vie takmer skoro určiť, čo bude ďalej. Tým mám na mysli budúcnosť. Je to však len zriedkavo presný odbor. Zaoberajú sa ním hlavne meteorologické stanice, ktoré skúmajú počasie. Z presného postavenia dokážu na maximálne dva týždne dopredu vyhotoviť záznam, ktorý udáva počasie, ktoré by malo pretrvávať v nasledujúcich dňoch.
S astrológiou sa takisto zaoberá aj veštenie, ktoré do nej vsúva predmety ako tarotové karty, krištáľové gule či čajové lístky. O nich sa však bližšie dozviete až na predmete veštenie.
Náš predmet sa zaoberá astronómiou. Budeme teda určovať postavenie Mesiacov jednotlivých planét, postavenie ich samotných, rôzne súradnice, vzdialenosti a podobne.
A teraz vám zadám úlohu, bez ktorej by sme sa na budúcej hodine nevedeli pohnúť ďalej. Z knižnice alebo z iných zdrojov mi každý z vás opíše, akú vzdialenosť musí prekonať slnečný lúč, aby dopadol na našich osem planét. Tie mi takisto vymenujete. Ku planéte priradíte číslo od 1 po 8 od najväčšej po tú najmenšiu, pri čom jedna predstavuje najväčšiu.
Vzor: PLANÉTA – vzdialenosť – poradie
*Usmeje je sa a je zvedavý či úlohe pochopili.* Výborne. Na minimálne 80 slov (ocením aj viac) mi v krátkosti ešte vysvetlíte rozdiel medzi pojmami, ktoré sme dnes preberali. To bude na dnes všetko. *Zohne sa po svoje veci a chcel by odísť, lenže na niečo zabudol.* To mi pripomína... ONLINE hodina sa bude konať 13. 10. o 18:00. V ktorej pozorovateľni, to ešte neviem. Sledujte preto tabuľky vo Vstupnej hale. No a úlohu mi posielajte do termínu napísaného pred učebňou. Dovidenia. *Otvoril si dvere, vytiahol fixu a na tabuľku vedľa dverí poznačil termín odovzdania úlohy. S úsmevom odišiel smerom sa najesť do Veľkej siene.*